För arbetsgivare

Arbetsgivare

Enkel rekrytering med vår hjälp

Du som driver ett företag inom industri-, lager-, eller kontorsverksamhet kan när du behöver ny personal börja med att kolla om vi har någon lämplig kandidat att hyra ut. Vi har tillgång till en välfylld databank med människor som bara väntar på att få en chans att etablera sig på arbetsmarknaden. De flesta som söker ny personal i branscher där omsättningen av personal är ganska hög gör klokt i att börja med att hyra personalen från ett bemanningsföretag. När man sedan ser att det funkar så kan man gå vidare med en anställning. När man söker personal till en svårtillsatt tjänst och upplever att man hittar rätt person, så vill man ofta anställa den direkt. Det går också hur bra som helst!

Rekryteringsprocessen

Vår rekryteringsprocess är baserad på det klassiska, välfungerande rekryteringssystem som de flesta framgångsrika rekryterare använder. Det är upplagt ungefär såhär:

  1. Behovsanalys
  2. Annonsformulering
  3. Val av annonseringsforum
  4. Ansökningar kommer in
  5. Urval 1
  6. Intervjuer
  7. Uppföljnig av referenser
  8. Test av kandidater (t ex personlighetstest, lämplighetstest o.dyl), denna punkt används inte alltid
  9. Val av kandidat
  10. Vi skriver anställningsvillkor och -avtal

Ibland behövs inte alla steg i processen, särskilt punkt åtta är flexibel, det är faktiskt ganska sällan man behöver genomföra tester av personal för arbete i industri-, lager- och kontorsverksamheter.

Långsiktig rekrytering

Vi på Jobbakuten arbetar alltid långsiktigt. Det finns inget för någon att vinna på att företag tvingas byta arbetare hela tiden, tricket är att hitta rätt person för rätt jobb på direkten.